dinsdag 20 mei 2014

Groene vingers?

Onze ultieme droom is dus een tiny house. Het liefste wel een tiny house met een lapje grond, zodat we ook zelfvoorzienend kunnen worden. Maar daar zit dan nog wel een kleine valkuil, want ik heb totaal geen groene vingers. Ieder plantje dat bij mij door de deur komt is gedoemd een vroege dood te sterven. Zelfs bij cactussen krijg ik het nog voor elkaar om ze (met behulp van mijn katten, dat wel) om zeep te helpen.
Mini kasjes vol zaadjes had ik vorig jaar. Meestal bleven de zaadjes gewoon zaadjes. Soms kreeg ik het voor elkaar om er één miezerig groen sprietje uit te krijgen, die dapper uit groeide tot stekje. Helaas kwam ook dit moedige stekje vroegtijdig aan zijn eind doordat ik er bijvoorbeeld een sloot water op goot en hem letterlijk verdronk.
Ik hoor jullie denken, waarom stop je er dan niet gewoon mee? Maar in dit geval ben ik net een jengelend kind, IK WIILLLL HET.....Stampvoetend en boos kieperde ik lading na lading dode plantjes in de prullenbak om vervolgens weer vol goede moed aan een nieuw groen project te beginnen.
Maar goed dit jaar zou het anders worden! Ik zou er niet aan beginnen en ik zou me in tuincentra niet laten verleiden tot handige hebbendingetjes waar de beginnende tuinierder met gemak bakken vol heerlijke groenten mee kon kweken.
Mooi plan vond ik zelf, totdat de buurman me twee tomatenstekjes gaf. Compleet opgebonden en bemest. Ja daar kon ik geen nee tegen zeggen natuurlijk. Dus nu heb ik me er compleet in vast gebeten. Gisteren wilde ik dan ook direct boeken aan schaffen maar heb ik mezelf tegen gehouden en ben ik naar de bieb gegaan. Groot was mijn vreugde toen ik zag hoeveel geweldige boeken ze daar hadden. Toen ik thuis kwam bedacht ik me dat ik een tuinschrift nodig had, maar ook hier heb ik het winkelen weten te weerstaan en ben ik zelf aan de slag gegaan.


Oogst van de bieb


Morgen ga ik dan wel naar het tuincentrum voor goede grond en grotere potten. (Ja en er gaat 5 euro in de strafpot). Persoonlijk vind ik dat ik hier wel wat geld aan uit mag geven, ook al past het niet helemaal in ons 'minder kopen' plaatje. Ik houd mezelf voor dat dit voor onze uiteindelijke droom is ;). En zelfvoorzienend zijn ligt op de weg naar een simpeler leven. De drang om dit jaar groene vingers te ontwikkelen is groter dan ooit. Dit jaar ga ik slagen. Dit jaar oogst ik volle rijpe tomaten en bakken vol verse sla, let maar op.
Wordt vervolgd....

de bewuste tomatenplantjes

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen