zondag 8 maart 2015

Vegan en gezondheid.

Sinds een korte tijd zijn we helemaal over op Vegan eten. Jarenlang zijn we beiden al vegetariër. Ongeveer 3 maanden geleden zagen we de documentaire "Fat, Sick and Nearly Dead." waarbij onze ogen geopend werden dat we meer groenten en fruit moesten gaan eten. Ik kocht een juicer (nee inderdaad niet echt simplify, maar in dit geval is het voor een goed doel.) en begon. Binnen een maand was ik 3,5 kilo afgevallen, zat lekkerder in mijn vel en had gewoon veel meer energie.

We gingen meer en meer documentaires kijken over het onderwerp gezond eten en zo kwamen we bij "Forks over Knives" hierin gaat het over het gezondheids aspect van natuurlijk eten en dat dierlijke eiwitten totaal niet goed voor je zijn. De feiten waren zo duidelijk, daar konden we niet om heen. We besloten vanaf dat moment helemaal Vegan te worden. Geen ei en melk meer voor ons! Na ongeveer 2 weken waren helemaal over en om eerlijk te zeggen moest mijn lichaam wel nog wennen aan al het plantaardige eten, wat natuurlijk ook niet zo gek is. Een plant verteerd nu eenmaal langzamer. Ik at ineens ook veel meer, maar wel veel gezonder en puurder. Eigenlijk komt er nu niets meer kant en klaar uit een pakje. Daardoor krijg je natuurlijk ook veel meer voedingsstoffen binnen. Gelukkig was mijn lichaam na korte tijd helemaal gewend aan onze plantaardige levensstijl.

Het gekke is dat mensen denken dat je niet gezond kan leven als vegan. "Geen ei en melk en vlees???? Maar wát eet je dan? " was een vraag die we heel veel te horen kregen. Wij eten inmiddels veel gevarieerder en gezonder dan in de tijd dat we nog wel vlees en andere dierlijke ingrediënten aten. We lezen nu echt de verpakkingen in de supermarkt, waardoor we ons ook nog eens heel bewust zijn van alle slechte verzadigde vetten en geraffineerde suikers in producten. Daardoor kiezen we nu gewoon heel bewust en komt er zoals ik al zei nog maar weinig uit een pakje. Koekjes? Die bak ik zelf, deels omdat in de meeste koekjes uit de supermarkt zuivel of ei zit en deels omdat koekjes uit de supermarkt gewoon niet zo gezond zijn. Ik vind het fijn dat ik weet wat er in mijn eten zit.

Vorige week had ik zin in iets lekkers voor de lunch. Toen ik nog vlees at kocht ik dan gewoon rosbief en toen ik vegetariër was eiersalade, maar nu? Als vegan zul je iets creatiever moeten zijn.
Ik ging naar de supermarkt, kocht kastanjechampignons die ik vervolgens bakte met ui en knoflook. Hoop kruiden erover en op een vegan broodje. Heerlijk, creatief (voor mijn doen dan) en gezond. Dát eet je dus als vegan een stuk gevarieerder en gezonder dan de gemiddelde vleeseter én ook nog met een schoon geweten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen