donderdag 4 februari 2016

Tuin voorbereidingen en mijn eigen planner!

Ik weet het, het is nog heel vroeg in het jaar, maar toch begint het alweer te kriebelen. Mijn moestuin bak. Momenteel staat het nog vol met winterplantjes. Sommige zijn gelukt anderen staan er maar zielig bij. Ondanks dat ik overal op internet las dat je basilicum uit de supermarkt met gemak buiten kunt planten, is dit recycle project bij mij mislukt en staan op die plek nu zielige bruine stokjes. De andijvie blijft wel erg klein en ook de winterpostelein is niet echt wat ik er van verwacht had. Gelukkig zijn er ook een paar dingen die wel goed gaan. Mijn peterselie is uitgeroeid tot een enorm oerwoud aan groen en ook mijn recycle project; knoflook lijkt het goed te doen.

een oerwoud aan peterselie en wat zielige sprietjes

Maar goed binnenkort is het toch echt tijd om weer serieus na te denken over tuinieren en wat ik dit jaar in mijn bak wil gaan zetten. Vorig jaar schreef ik nog over een tuinplanner die ik van internet had gehaald. Ook al was deze heel handig, ik moest uiteindelijk toch een hoop knippen en plakken om tot mijn ultieme planner te komen. Vandaar dat ik dit jaar mijn eigen planner heb gemaakt gebaseerd op de makkelijke moestuin bak van Jelle.


Daarbij is het al heel handig om te beginnen, ik haal al mijn zaadjes tevoorschijn en kijk wat ik nog heb en of ze nog goed zijn. Dan ga ik een planning maken wat ik waar wil hebben, wanneer die erin moeten of dat ze misschien voor gezaaid moeten worden. Dat vul ik dan allemaal in op mijn maandplanner met behulp van pictogrammetjes en op mijn mm planner. Op de mm planner kan ik ook wat voor uit plannen. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik palmkool tot ongeveer eind mei kan oogsten, vul ik alvast op de volgende planner in dat ik in dat lege vak de slaboon wil, die je tot half juli kunt planten. (Op de foto zie je dat ik tomaat en peulen laat staan, want vorig jaar heb ik tot ver in de zomer daar van kunnen oogsten).
Zo ben ik ook vroeg genoeg om eventueel nog zaden bij te kopen :)


Ik heb de planners toegevoegd zodat jullie hem ook kunnen gebruiken. Klik op de foto en print hem uit op een volledige pagina! Laat me vooral weten wat jullie ervan vinden!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen