dinsdag 2 februari 2016

Winter blues boeken

Ik beken, ik heb last van de winter blues. Dat is ook de reden dat ik al zo een tijd geen bericht op mijn blog heb gezet. Het allerliefst kruip ik in deze tijd weg in huis onder een dekentje met een giga stapel boeken. Laat dat nu ook precies zijn wat ik de afgelopen tijd heb gedaan ;).


Micro Adventures van Alaistair Humphreys. 

Een tijd geleden schreef ik er al over, micro adventures. Alastair Humprheys een wereldreiziger en avonturier bedacht dit idee. Eigenlijk is het heel simpel, je hoeft niet in een vliegtuig te stappen of oceanen over te steken om avonturen te beleven. Iedereen kan het. Oud of jong, arm of rijk, of je nu in topconditie bent of juist niet. Alles wat je moet doen is naar buiten gaan. Een paar voorbeelden; sterren kijken op je balkon, met je tentje naar een bos in de buurt en daar een nachtje slapen, kanovaren naar dat kleine eilandje of een winter bbq aan het strand. In zijn boek beschrijft Alastair heel veel ideeën en geeft tips over hoe je dingen het beste aan kunt pakken. Daarnaast is er nog wat basis uitleg over kaart lezen, sterren kijken, knopen leggen etc.
Er stond voor ons niet heel veel nieuws in het boek en eigenlijk ligt alles heel erg voor de hand, maar waar hij wel goed in is, is enthousiasmeren. Als je het boek leest wil je eigenlijk direct je rugzakje vullen, je kano op je nek hijsen (of er eentje gaan huren, dat kan natuurlijk ook;) ) en naar de dichtsbijzijnde beek rennen om je avontuur te beginnen.
Alvast in de stemming komen? Neem een kijkje op zijn facebook!



Breaking Vegan van Jordan Younger

Jordan Younger is een blogger die de vegan blonde oprichtte. Op haar succesvolle blog schreef ze over gezondheid en vegan zijn. Wat niemand destijds wist was dat haar hele leven zo om eten en gezondheid draaide dat ze orhorexia ontwikkelde. Obsessief telde ze iedere calorie die naar binnen ging en zocht ze naar manieren om nog gezonder te gaan leven. Extreme sap kuren werden een groot onderdeel van haar leven. Uiteindelijk besefte ze dat het zo niet langer kon en de enige manier voor haar een gebalanceerd eet patroon zou zijn. Haar blog achterban bleek niet zo blij te zijn met haar aankondiging dat ze het roer om ging gooien en af en toe ook weer vlees wilde gaan eten. In dit boek verteld ze haar verhaal en hoe het was om van een extreme vegan uiteindelijk naar een gebalanceerd eetpatroon te gaan en hoe ze omging met haar eetproblemen. Het is ondanks het zware onderwerp een heel luchtig boek, leuk vormgegeven en het bouwt op naar een advies hoe je zelf meer gebalanceerd in het leven kunt staan. Ook schreef ze een aantal gezonde recepten waarvan ik er in ieder geval één al een groot succes vond, zelfgemaakte siroop :)

Aangezien ik zelf kort geleden ook van het vegan ben afgestapt en dit heel moeilijk vond, vond ik dit een inspirerend boek om te lezen. Mijn B12 gehalte was zo laag, dat ik dagelijks moe en ziek was en ik uiteindelijk vitamine injecties moest krijgen. Inmiddels heb ik kaas en ei toegevoegd aan mijn eten en nu gaat het vele malen beter en voel ik me gewoon een stuk lekkerder. Ik probeer iedere avond wel helemaal plantaardig te koken en de kaas en eieren moeten wel biologisch zijn. Daarnaast koop ik nooit koekjes en kijk ik bij alle producten wat er in zit. Ik probeer bij dingen uit pakjes, melk, kaas en ei als ingrediënt zo veel mogelijk te vermijden. Ik blijf het moeilijk vinden, maar in dit geval gaf mijn lichaam mij een duidelijk signaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen